torsdag 29 december 2016

Dags att ta kontrollen

Jo, ja, med IBS och stress och allt... Så har väl vikten inte varit så prioriterad. Typ. Bara fått ågren typ. Jo, javisst, jag borde. VI borde. Skyller nog på mannen. Han borde. Verkligen. ;-)

IBS och vikt
Under ca två år har jag lärt mig äta "rätt" för att min mage ska fungera. Det har inneburit en kost låg på sk FODMAPs. Det har fungerat fin-fint. T.ex. var chips och pommes en "bra" kost när man är på resa och inte hittar det jag brukar äta. Och pommes fungerar också bra för mig vid migrän. Och godis passar också bra vid migrän. Och vid IBS bör man äta ofta... Jo, det har blivit några kilon.

Stress
Hösten blev tyvärr stressigare än jag tänkt. Trots lite semesterdagar i november. Ingen träning knappt alls under hösten. Trött och omotiverad. Orkade inte helt enkelt.

Mer träning - äntligen
Under december har jag tagit upp träningen. Känns bra även om jag inte är fullt igång än. Tar det pö om pö och är faktiskt sugen på mer. Kombinerar med yoga och meditation. Lugn och fokus i det jag gör.

Maten - det är dags nu
Och sen kom julen... Med mycket gott på alla plan och chips på juldagen, så blev det äntligen min mentala droppe som fick mig motiverad. Sen läser jag också hur Micael Dahlén förändade vanor, en sak i taget, en vecka i taget, tog kontroll över sitt liv. Så nu har jag börjat. Min första vecka. ;-)

Hur?
Jag gillar ju att räkna och att ha koll, så appen Lifesum har varit toppen. Jag matar in allt jag äter och även min motion. Utifrån mitt mål räknar den ut vad jag bör äta. Inget krångel. Den fungerar utmärkt i gratis-versionen, men denna gång valde jag att köpa lite extra funktioner och valde dessutom en diet. Eller appen valde diet: Baserat på ett antal frågor valde appen en diet åt mig - LCHF. Jag vet inte om den passar mig helt, men jag undviker iaf socker. ;-) Räkna kalorier gör den ju ändå, och det är det viktigaste tror jag!

-Nu får vi se hur denna vecka går. Och hur jag ska fira!!!

70,8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar