onsdag 28 december 2016

Att upptäcka yoga

Jag har nu provat yoga ett tag. Kanske ungefär ett år...? För mig innebär det numera en mysig stund för mig själv, en stund att varva ner och samla tankarna. En paus i vardagen som ofta snurrar allt för fort idag.

Hur börjar man?
Min början i yoga var ganska fokuserad på rörelser. Jag gillar ju att göra och få något gjort. När jag tränar känner jag mig nyttig. Kanske just därför var den mer fysiska yogan min början. Yogamala hade en utmaning på Youtube som jag antog. Hon är tydlig och passen var lätta att följa.

Så småningom letade jag efter fler bra filmer och fann Yoga with Adriene som också är mycket tydlig och hon lägger löpande ut måååånga filmer och mycket inspiration. Hennes yoga är också ganska fysisk, men jag hittade också några kvällsövningar men lite mer fokus på avslappning.

Lugnare yoga
Under förra våren fick jag också chans att prova på MediYoga via jobbet. Det var långsamt. Första tillfället gick åt till att bara andas. Frustrerande? Ja, lite frustrerande var det nog, men samtidigt förstod jag någonstans att detta var något jag skulle må bra av. Sakta, sakta byggde vi sedan på med mjuka rörelser. Sen pausade vi och kände efter hur det kändes i kroppen. Efter varje övning. Och sist 10 minuters vila. Jag älskade det!

Så i somras fick jag möjlighet att vara borta på en vecka med bara Yoga! Fokus på mig själv och vi provade olika yogaformer, både mer fysisk och mer yin-betonad. -Vilken lyx!! Det rekommenderas verkligen om du skulle få chansen.

Under året har jag också yogat på mitt vanliga gym. Där finns speciellt Sarah Jerngren som är en underbar yoga-lärare. Jag har också lyxat mig med ett yoga-pt-pass för att prata om vad som passar just mig.

Vad har yogan givit mig?
Om jag tänker tillbaka ett år, tror jag att yogan givit mig ett lugn. Jag kan yoga i  "min egen lilla bubbla", dvs inte bry mig så mycket om vad andra tycker, eller om hur jag ser ut eller presterar. Jag kan också stanna upp och se hur mycket jag har att vara tacksam för. De tankarna försöker jag ta med mig till alla delar av mitt liv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar